© 2019 Fundacja Marki Polskiej im. prof. Witolda Kieżuna. Wszelkie prawa zastrzeżone.
KONTAKT
Fundacja Marki Polskiej im. prof. Witolda Kieżuna
ul. Bracka 20
00-028 Warszawa
tel. 508 387 872
email: biuro@fmarkipolskiej.pl
Konto bankowe:
mBank 56 1140 2004 0000 3702 7834 2452
Fundacja
Marki
Polskiej
im. prof. Witolda Kieżuna
Marka Polska
Na tym blogu postaramy się odpowiedzieć na następujące pytania: Czym jest marka narodowa, czym jest marka Polska? Jakie jest jej źródło? Co ją tworzy? Jakie jest jej znaczenie? Jaki jest potencjał, atrakcyjność i siła marki polskiej?
Definicja
Prof. Kieżun określił pojęcie "marki narodowej" w nastepujący sposób:
"Strzeżenie dziedzictwa narodowego (uzyskanego po przodkach spadku nie tylko materialnego, ale także duchowego, obyczaju, wierzeń, struktury wartości) w kategoriach historycznych jest nierozłącznie związane z biznesowym pojęciem "marki". Każda instytucja gospodarcza stara się o zdobycie odpowiednio trwałej, pozytywnej społecznie upowszechnionej opinii o swojej działalności. Ta "marka" uosobiona nieraz znakiem firmowym, jest fundamentem zaufania, niezwykle ważnym w relacjach gospodarczych. Podobnie kształtuje się obiegowa marka poszczególnych państw na tle ich historii, typowych postaw, obyczajów."
Źródło
Bez wątpienia źródłem naszej marki narodowej jest potencjał intelektualny i moralny Polaków. O ile zdolności intelektualne Polaków, w tym ich niezwykła kreatywność i zdolność do abstrakcyjnego myślenia nie budzą wątpliwości, o tyle wpływ postawy moralnej Polaków na ich dokonania nie dla każdego jest jasny. Nie jest tu naszym zamiarem prowadzenie rozważań natury filozoficznej czy socjologicznej, więc skupimy się na podaniu najbardziej znaczących przykładów. Uświadomienie sobie i innym naszego dziedzictwa moralnego jest niezwykle istotne w dobie, gdy wrogie siły próbują obarczyć Polaków winą za Holokaust i oskarżyć o współpracę z nazistowskimi Niemcami.